Merida E-Spresso 410 EQ 2014

Merida E-Spresso 410 EQ 2014

maandag 23 juni 2014

En inmiddels al weer over de 3000 km!

Het is weer een tijd geleden dat ik heb gepost. De fiets bevalt nog altijd uitstekend. Met een acculading kan ik normaal gesproken heen en weer, zelfs als ik de Turbo stand gebruik.

Vorige maand heb ik de Merida naar 12gobiking gebracht voor een eerste servicebeurt. Dat was ook wel nodig want het schakelen naar het kleinste tandwiel ging niet vlot meer en de ketting was er zelfs een keer afgevlogen, uiteraard zo weer erop gelegd en dan maar met vieze vingers verder. Voortaan maar even een oude theedoek mee zodat ik green vieze vingers krijg.
Ik heb soms wel eens een probleem als ik op het kleinste tandwiel fiets. Op mijn route moet ik halverwege een heuveltje op en dan wil de ketting nog wel eens doorschieten / overslaan. Kan me niet voorstellen dat dit aan de ketting / tandwielen ligt want het probleem speelde ook al eens een keer na 500 km. Misschien dat de ketting nog iets meer op spanning moet komen te staan. Als ik tijd heb nog maar een keertje langs bij 12go.

Het valt me trouwens wel op dat de ketting van bovenaf een nogal scherpe hoek maakt wanneer ik op het kleinste tandwiel fiets.

Het tweede plaatje van links is bij mijn fiets wel van toepassing. Ik heb alleen voor geen derailleur maar de hoek van de ketting is wel een beetje hetzelfde. Ik vind de keuze van Bosch met een dergelijk klein voortandwiel ook vrij opmerkelijk en ben benieuwd of er meerdere mensen zijn met dit probleem. Het is niet alleen Merida waarbij er voor deze techniek is gekozen namelijk.

Het staat voor mij in ieder geval vast dat een volgende fiets een naafversnelling heeft in combinatie met een tandriem. Dan is je versnelling nagenoeg onderhoudsvrij. Maar dat gaat uiteraard nog vele jaren duren.
Twee mooie voorbeelden hiervan zijn de Bergamont E-Line C-MGN:


En de nog snellere Riese und Muller Charger HS:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten